Sunday, June 19, 2011

Selamat Hari Bapa

assalamualaikum....
pada hari yg penuh bermakna buat semua bapa, aku titipkan kerinduan yang menggunung terhadap arwah ayah yg telah 21 tahun meninggalkan kami. Masih terdengar laungan bonda ketika arwah terbujur kaku di atas jalan raya dengan kepala yg telah berkecai remuk di hentam treler. Aku masih mengingati segalanya yg terjadi..menjadikan kami anak2 yg tak berbapa selepas itu. Dengan langkah longlai aku menghampiri jasad arwah ayah yg tiada bernyawa lagi..meratapi hiba..tiada gunanya..gurauan di pagi hari tersebut menrupakan gurauan terakhir. Pada tanggal 3 ogos 1990, ayah pergi meninggalkan kami. Kami pasrah dan redha..tapi, ianya merupakan satu pukulan yg hebat pd bonda yg ketika itu sarat mengandungkan adik bongsu kami. Ya ALLAH, betapa syukurnya kami krn DIKAU selalu di samping kami, di saat kami dihina dicaci krn status kami sbg anak yatim. Aku masih ingat betapa susahnya kami ketika itu..tp kesusahan itu mengajar kami menjadi manusia..
Ayah, walaupun pemergianmu terlalu awal, namun doa2 kami sentiasa mengiringi roh ayah di sana. Doa kami tidak pernah lekang dr bibir ini setiap kali mengingatimu. Semoga ALLAH tempatkan ayah di samping insan2 yg terpilih. Nor sayang ayah..nor rindu ayah..
Ayah,
Nor dh 6 thun menjadi isteri orang, walaupun ayah telah tiada..tapi nor dapat rasakan kehadiran ayah. Nor bersyukur krn mendapat suami mirip perangai ayah, tidak pernah meninggikan suara, selalu berbincang jika ada yg tidak kena, terlalu berhikmah, dia mengingatkan nor pd setiap perangai ayah.
Ayah,
Nor dh ada anak, Adam Mustaqim namanya..walaupun bukan lahir dr darah daging ini, tetapi Adam merupakan anak yg baik, mengikat cinta dalam rumahtangga nor dan suami. Ayah tahu, ayah mentua nor juga terlalu baik, macam ayah. Sungguh nor beruntung kerana mendapat suami dan keluarga mentua yg baik. Nor bahagia, dan nor tahu ayah akan turut bahagia melihat kami. Alhamdulillah, nor bersyukur krn ALLAH telah kurniakan nor rumahtangga yg bahagia..nor harap ianya akan kekal ke akhir hayat kami.
Ayah,
Di Hari Bapa ini, nor rendahkan hati dan diri memohon supaya ALLAH sentiasa cucurkan rahmat dan kebahagiaan buat ayah di sana. Semoga doa2 nor utk ayah sentiasa didengar olehNYA..Semoga suatu hari kita bertemu di alam sana. Ayah, Nor rindukan senyum tawa ayah...



No comments:

Design of Open Media | To Blogger by Blog and Web